”Jag tror därför talar jag”

Det är lätt att glömma att kristen tro egentligen inte kan föras i bevis i strikt vetenskaplig mening. Apologetik är att göra trons fundament tillgängligt för granskning av trons olika försanthållanden, men det är aldrig nog att komma fram till ett accepterande av dessa trons satsers rimlighet ur logisk vetenskaplig synvinkel. I en berömd text i Johannes evangeliet möter en av den tidens mest lärda världens och Israels Messias. (Joh kap 3)

”Mästare/rabbi vi vet att det är från.   Gud du har kommit som lärare. Ingen kan göra sådana tecken som du utan att Gud är med honom.”

Nikodemos har alltså rent intellektuellt insett att Jesu ord och gärningar bortom allt rimligt tvivel visar på att det finns en Gud, en Gud som har sänt någon att tydliggöra Gud i världen och att denne är begriplig med alla de sinnen och kapaciteter som en människa kan ha. Nikodemos har lagt ihop ett och ett och kommit till den enda logiska slutpunkten.

Men det räcker inte. Ingen kommer till tro som ett resultat av intellektuell insikt allena. Jesu svar är därför inte förbluffande. ”Sannerligen, i enlighet med all sanning, säger jag dig, att den som inte blir född på nytt kan inte se Guds rike.” Nikodemos visar sig vara beredd att acceptera Messias anspråk på det intellektuella planet, men han som om sig säger sig vara  Sanningen underkänner den förståndsvissheten. Inte för att den är felaktig utan för att den är otillräcklig för det som kallas kristen tro. Så är det också med all Apologetik, leder den inte fram till det kritiska momentet att människan ser sig vara utanför ett rike, sakna tillhörighet och hemortsrätt i Guds rike, så är all den intellektuella övertygelsen bara en startpunkt, inte ett mål. Det är först när förståndet lett fram till detta personliga möte med Messias som dess rön och forskning i frågan om Gud givit ’rätt’ resultat.

Då och då ombeds vi besvara varför vi tror när det finns så många argument från de ’förståndigas’ sida som borde få oss att ta skeden i vacker hand och erkänna att det som inte vetenskapligt kan bevisas heller inte kan finnas. Varför jag inte gör det följer här:

1 Den vetenskapligt studerbara världen saknar förmågan att förklara förekomsten av en vetenskapligt studerbar värld. Det observerande studiet kan bara studera vad som är till men saknar förmåga att ställa sig utanför det som synes existera för att förklara det. Den som studerar är en del av vad den undersöker, och det är dess begränsning. Vad man kan studera kan leda fram till insikten om Skaparen, men bara under förutsättningen att det som syns vara inte upphöjs till sin egen skapare. Analogt med detta är ju ingenting i den studerbara världen annat än produkter av en producent, ingenting gör sig av sig själv. När gudsbegreppet innefattar både den kreativa tanken, den livsuppehållande dynamiken i det skapade men också antydningen om dess begynnelse så väl som dess framtida undergång, då blir den observerbara världen ytterst begriplig. Dess rörelse är från en perfekt startpunkt mot sin undergång, inte i motsatt riktning. Det kan alla studera sig fram till.

Guds ord reder upp förvirringen på den punkten. Därför tror jag att Skaparen har skapat, och förklarat skapelsens bestämning.

2 Det mänskliga självstudiet beskriver människans dubbla verklighet. ”Nästan som änglar, men alltför mycket som demoner.” Bibeln omspänner tretusen år av observationer av mänskligt beteende.

Ett dagligt läsande av mediaflödet uppvisar med förbluffande tydlighet just denna dubbelhet, detta Janusansikte. Människans möjlighet att vara sann människa ligger i hennes ursprung: Guds avbild. Hennes motsatta sida ligger i hennes avfall från detta ursprung. Varenda dagstidning deklarerar varenda dag denna absoluta sanning: ”Men människornas tankar är från begynnelsen alltigenom onda, och ingenting som de företar sig skall misslyckas dem.” Men det kommer att kosta hela världen och dem själva.

Jag tror att den enda sanna spegeln för människan är att finna i Guds ord. Det är gudsordet om människan till människan. Hennes skada är att hon vill se något annat än det spegeln visar. Hon står där inför sin verklighet för att sminka sig när hon istället borde inse varifrån hon har fallit och be om nåd att bli vad hon kunde varit.

3 Jag tror att Gud är synlig i Jesus Kristus. Jag tror att Jesus är det användarvänliga gränssnitt som både visar Gud för människan och visar människan hur människan kunde vara. Det bibliska uttrycket är detta: den ursprungliga människan, av jord och därför ’adam’, var vad vi alla kunde förblivit, men valde att sätta sig på den tron som är vikt för hennes skapare. Den ’statskuppen’ kostade oss vår egen möjlighet att vara det vi skapats till. Resten är det gradvisa och fullständiga förfallet bort från det vi var till det vi blivit. Den ’man’ som kommer till oss visar på hur människan var tänkt att vara. Och vad mera är, denne man gör vad som behövs för att återskapa och restauera den fallne ’adam’ till att bli lik den andre ’adam’. Målet för kristen tro är att bli transformerad inifrån till bli lik Jesus Kristus. Det kan aldrig uppnås genom enbart intellektuella resonemang.

Det uppnås bara genom att bli född på nytt. Jag är det.

Jag tror således att Gud är. Att Gud har gett oss skapelsen och förklarat dess relation till både Honom själv och till oss. Jag tror att det är vår vägran att leva i Guds värld på Guds villkor som föröder vår jord. Jag tror att vi skall avlägga räkenskap inför Gud för hur vi har valt att leva i Guds skapelse. Jag tror att vi är skapade till Guds avbild, men att den bilden skenat och förvanskats men kan återupprättas. Jag vet vad synd är och att ingen är utan den.

Att jag tror betyder inte att jag tror vad som helst. Det betyder att jag tagit ett steg förbi den begränsning som det mänskliga förståndet har. Världen är full av den kunskap, den information som skaparen lagt ner i den. Varje barr är ett bibliotek. Men hur länge jag än läser i det biblioteket så finns där aldrig den sista viktiga biten: vem har skapat dig så fantastisk?

Det är den viskning som barren förmedlar när förståndet tystnat till förmån för varseblivandet av det som är förbi förståndets begränsning. ’Och evigt sjunga skogarna.’  Förståndet gör bara kalhyggen åt konsumtionen. Förståndet skövlar, förgiftar och föröder. Och vaknar alltid en timma för sent.

Tron på skaparen är förvaltarens nerv. Hela skapelsen våndas och längtar efter befrielse, från människan sådan hon är. Hon är inte som hon var ämnad att vara.  Därför tror jag på skaparen och på den kunskapskälla som skaparen berett åt oss. Det finns nämligen ingen kunskap i världen som både beskriver hur tingen är och hur de hänger samman med det som kunskapen inte kan komma fram till på egen hand. Men den kunskapen finns i Guds ordet.

Kort sagt: Jag tror, därför talar jag.

”Tron är grunden för det vi hoppas på; den ger oss visshet om det vi inte kan se. För sin tro fick fäderna Guds vittnesbörd. I tro förstår vi att världen har formats genom ett ord från Gud och att det vi ser inte har blivit till ur något synligt.”

Teddy Donobauer, 25 juli 2017

 

 

 

 

2 reaktioner till “”Jag tror därför talar jag””

  1. Sveapol och Donobauer är alltså samma person eller?
    Ok. Vad jag kan läsa mig till så skrevs Johannesevangeliet ca 90-120 år efter Kristus, så andra eller tredjehandsuppgiften om Nikodemus säger oss ingenting, vi vet inte ens om han var nykter vid tillfället eller om han alls sa det han påstås ha sagt. Så blanda inte in logik i det där.

    Sedan.
    1. Kunskapslucka med vidhängande God of the gaps.
    2. Ren barnatro utan några som helst stöd i verkligheten.
    3. Det mänskliga förfallet kan vara reellt, men då som ett sätt att beskriva den totalt förändrade värld som blev resultatet av jordbruket och ägandet. Tiden sedan dess är fylld med krig och elände, men tiden innan verkar ha varit ganska fredlig.
    ”Det finns nämligen ingen kunskap i världen som både beskriver hur tingen är och hur de hänger samman med det som kunskapen inte kan komma fram till” Ööh, jaha, det finns alltså ingen kunskap som hänger ihop med det vi inte vet! Hur kan man veta det om vi inte vet…..eller, det där låter totalt förvirrat.

    Gilla

    1. Hej! Sveapol är administratörsinlogg och oftast jag. Det berättar mest att det är upplagd. I sin helhet ska givetvis Svenska apologetikssällskapet (sveapol) stå bakom det som sägs, men den enskilda skribenten svarar för sitt innehåll.
      Allt gott! / Martin Walldén

      PS. Däremot är det tänkt att det ska synas att exv detta är jag redan i namnet, men den detaljen funkar knappt alls i Android vilket är operativsystem på den telefon jag oftast har. Ds

      Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s