Boka en apologet!

Idag vill vi lite stolt presentera en ny möjlighet för svenska apologetik (informationen finns också som pdf): 

Micael Grenholm 

Kreativ och inspirerande apologetik
Hej! Jag är en 26-årig skribent och föreläsare med en teol. kand. från Johannelunds teologiska högskola. Jag älskar att förkunna evangeliet, träna lärjungar och leva ut Guds Rike. I vår sekulära kultur är behovet av apologetik enormt. Samtidigt riskerar avancerade filosofiska argument för
Guds existens och kristendomens rationalitet bli oåtkomliga för vanligt folk, inte minst ungdomar som idag lämnar kyrkan i stor utsträckning.
Som föreläsare för Svenska apologetiksällskapet vill jag
utrusta Kristi kropp med hållbara skäl för vad vi tror på. Kristendomen är inte en naiv tro som är omöjlig att bekräfta utan
ett förnuftigt sätt att se på världen. Förutom att undervisa vill jag även ta debatter med representanter för ateism och andra religioner.

Tråkiga föreläsningar mår ingen bra av, så när jag är ute och talar använder jag mig av illustrationer, interaktion, lekar, media och humor där det passar. Oftast har jag även med lite material att dela ut som sammanfattar föreläsningens budskap för ökad koncentration och minnesvärdighet.



Föreläsningar
Svara var och en
Vad tror människor på idag och varför? Utifrån studier och tusentals möten med vanligt folk på stan genom Pannkakskyrkan talar jag i denna föreläsning om vad ateism, islam och new age går ut på. Fokuset ligger på vilka frågor människor som tror på detta ställer till kristna, och vilka frågor vi kan ställa till dem. En interaktiv föreläsning med många lärdomar som tar ner apologetik på en nivå de flesta kan ta till sig.

Hur vet vi att Gud finns?
En standardföreläsning som på ett kreativt och humoristiskt sätt presenterar de vanligaste argumenten för Guds existens utifrån universums uppkomst, design, objektiv moral, mirakler och Jesu uppståndelse. Genom interaktiv pedagogik och gruppövningar är målet att deltagarna själva ska kunna återge grunddragen i argumenten när de samtalar med andra.

Kan man tro på mirakler?
Många känner inte till att det finns flera vetenskapligt dokumenterade tillfrisknanden efter bön. Denna föreläsning, som är baserad på min kommande bok Det mirakulösa Gudsbeviset, presenterar flera sådana fall och diskuterar hur vi bäst kan förklara dem. Med hjälp av dem kan vi formulera ett filosofiskt argument för Guds existens.

 

Kan man vara god utan Gud?
Om objektiva moraliska fakta finns så måste Gud finnas. Det är vad det moraliska Gudsbeviset går ut på, något som ofta missförstås av både ateister och Gudstroende. Med hjälp av humor och illustrerande exempel försöker jag förklara vad det moraliska Gudsbeviset handlar om, och lyfter fram hur otroligt relevant det är i en tid när både ateism och övertygelsen att det finns en moralisk sanning är så utbredd.

Uppstod Jesus från döden?
Kristendomen är centrerad kring en påstådd historisk händelse: att Jesus kroppsligt uppstod en påskdag omkring år 33. Denna föreläsning tittar närmare på olika historiska fakta som de flesta forskare är överens om och diskuterar vilken förklaringsmodell som är rimligast: att lärjungarna masshallicunerade, att de ljög, eller att de faktiskt bevittnade ett mirakel?

Låt ingen se ner på dig för att du är ung
Att vara ung och stå upp för Jesus är inte lätt idag. Något jag verkligen är passionerad över är att uppmuntra och utrusta kristna ungdomar att förstå att deras tro är förnuftig och att använda sina gåvor. Genom humoristiska exempel från mitt liv, bibliska principer och praktiska råd vill jag i denna föreläsning ge självförtroende och pepp till unga potentiella apologeter.

Debatter
Jag ställer gärna upp på debatt mot ateister och agnostiker på teman
såsom ”Finns Gud?”, ”Kan man tro på mirakler?”, ”Kan man vara god utan Gud?” och ”Uppstod Jesus från döden?”. Jag debatterar gärna också mot muslimer om exempelvis ”Jesus — profet eller Gud?” eller ”Vad ska man tro på — Koranen eller Bibeln?”


Kontakt
Hör gärna av er på 0730-350527 eller micael.grenholm@gmail.com om ni vill boka in mig eller veta mer.
Guds välsignelse! Micael 

Foldern som pdf

Annonser

One thought on “Boka en apologet!”

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s