Det tar ju en evig tid!!!

Ja så är det lätt att säga och tänka, det kan handla om jämlikhet och lika lön för lika arbete, det kan handla om att ett barn ska klä på sig ”kan själv” eller något annat som vi önskar skulle ske snabbare.

Men glädjande nog så kan inget ta en evig tid! Evig och tid är två begrepp som inte direkt relaterar till varandra skulle jag säga.

Gud är evig! Det är en grundsats när det gällt Gud (tillsammans med andra storord som helig, rättfärdig, kärlek m fl.), idag tänkte jag ge några tankar om detta med att Gud är evig, vad det kan betyda.

Att Gud är evig betyder att Gud är obunden av tiden (rumtiden) och opåverkad av densamma.

Det vi skull kunna säga om Gud är kanske: Gud är.

Detta får viss betydelse då vi samtalar om kristen tro, ibland syns det i mötet här på bloggen och ibland annorstädes då kristna möter människor av annan tro (annan religiösa tro, ateistisk tro, agnostisk tro etc.). Några av de betydelserna tänkte jag att vi skulle kika på i denna bloggpost.

Allvetande. Det betyder att när vi säger att Gud är allvetande så vet han, han bestämmer inte då. För honom är tiden närvarande, han är. Det blir som att hela tidens flöde är tillgängligt, varje del av det, hela tiden. Det blir som när jag ser min favoritfilm Top Gun, jag vet vad som kommer hända, men Pete Mitchells varande påverkar det inte, det är sedan länge inspelat och klart. Jag förhindrar eller påskyndar inte (spoiler alert!!!) Goose död bara för att jag vet om den.

Fri vilja. Detta hör på ett sätt inte ihop med att Gud är evig, men så fort vi placerar Gud i tiden så att hans vetande bestämmer utkomsten av en handling eller ett skeende då tar vi ju också bort den fria viljan. Även om den kanske mer bör beskrivas som att vi har en egen vilja, helt fri är vi nog ingen av oss. Så Gud som evig ger oss möjlighet till verkliga, betydelsefulla val.

Frälsning. Faktiskt är det här en av knepigheterna med en evig Gud, han vet redan vem av oss som kommer att välja att tillbringa evigheten med oss, men precis som annat han vet har han inte tagit bort var fria vilja. Men varför fortsätter han att ösa möjligheten till räddning över alla? Kanske finns svaret att finna i hans kärlek, tänker jag? En möjlighet är ju förstås att alla blir räddade, att alla faktiskt väljer Gud (godheten, kärleken, gemenskapen, ljuset) då det kniper, men så tycks inte Bibeln riktigt säga. Dock är det så att vi tänker att tillvaron blir god och underbar i himlen, men där kommer de som gått förlorade saknas, hur kan de för Gud finnas och inte finnas, eller leva i hoppet och ändå vara hopplöst förlorade, om nu Gud är och inte är endast i en tidpunkt? Förvisso sägs att ”Jag är med er alla dagar till tidens slut” så kanske blir tillvaron annorlunda på ett sätt som är svår att föreställa sig för mig här i det timliga? Men Gud förändras ändå inte, han likafullt är.

Skapelse. Hur kan Gud som är, som opåverkad av tiden och obunden av den skapa? För när det skapas så tillkommer något som inte fanns förut, vi rör oss på en tidsaxel och är sålunda i tiden igen. Men då tror jag man kan tänka sig att tiden finns för Gud, hela tiden alltså (förlåt). Gud är, kanske man kort kan säga?! Om vi minskar dimensionsantalet lite (eller vad man ska säga) så är tiden som en linjal (alltså en längd med en början och ett slut; hela tiden alltså) som ligger i ett rum (rummet symboliserar då Guds varande) där hela tiden är närvarande och ryms i Guds varande, men Guds varande går utanför, bortom tidens begränsningar och dimensioner. I tiden, på linjalen är det olika, men för betraktaren och agenten som inte är bunden av den är den till i alla sina tillkommelser (och avslut, även om det här handlade om skapelse, om det som tillkommer).

7 reaktioner till “Det tar ju en evig tid!!!”

  1. ”Jag förhindrar eller påskyndar inte (spoiler alert!!!) Goose död bara för att jag vet om den.” Jag tycker din analogi med Top Gun är väldigt haltande, Martin. Gud är inte någon biobesökare vilkensomhelst i världen. Han har både skrivit manus och regisserat filmen, han har givit alla förutsättningar och vet vad som kommer att hända och visst fan är han ansvarig för Gooses död!

    Gilla

    1. Knäckfrågan är egentligen kanske bara om man har orsakat något bara för att man vet vad som kommer hända? Ssk när de inblandade kan välja att göra det annorlunda! Det är ju skillnaden på Top Gun-liknelsen och verkligheten. I verkligheten finns ingen manusförfattare, möjligen ett som ordnar rekvisitan dock !

      Gilla

    2. Så frågan gäller om vetandet orsakar, och svaret är nej tills du visat varför åskådaren som redan sett filmen förändrar den bara för den vet. Det handlar ju alltså främst (och nästan enbart) i bloggposten om Gud som evig. Sedan väcker det frågor av den typ du förde upp, men fokus är Gud som evig och med den definition som gavs var frågan om det gör att Gud påverkar då han vet. Och svaret är nej tills du motargumenterat det.

      Sedan kanske du har poänger i vad du anförde, men det handlar ju mer om frågan om vi har en fri vilja, eller ej.

      Gilla

  2. Om jag skulle se en film och i förväg visste att den skulle åstadkomma plåga och lidande för skådespelarna skulle jag, av etiska skäl, stoppa filmvisningen. Jag skulle uppfatta att den bara visades för att tillfredsställa en pervers manusförfattare/regissör, och jag skulle definitivt inte hylla regissören med några halleluja-rop.

    Väldigt mycket lidande beror inte alls på hur vi använder vår fria vilja utan på hur andra använder sin och på massor av andra omständigheter som vi inte har den minsta chans att råda över. Om meningen är att vi ska behöva lida för de handlingar vi själva är ansvariga för så är manuset helt felaktigt, spelplanen galen och konstruktören som gjort ett så uselt jobb är antingen klantig eller illvillig – eller bäggedera.

    Allt blir betydligt mer begripligt om man antar att det inte finns någon gud och att alla gudar är skapelser av människors fantasi. Det förklarar också gudarnas ständiga doldhet och tystnad, mängden olika konfessioner och deras ständiga förvandling och frånvaron av begriplig struktur i det ni kallar mirakler..

    Gilla

    1. U10___Välkommen tillbaka till diskussionen, Ulf. Innan jag besvarar din invändning ger jag här en liten sammanfattning av vår interaktion hittills på forumet:

      U1-U5, Förklaring av narrativet om Judas död. https://svenskapologetik.wordpress.com/2019/06/19/judas-iskariots-dod/comment-page-1/#comment-4881
      U6 Kalamargumentet är inget God of the gaps-argument
      https://svenskapologetik.wordpress.com/2019/02/13/tankar-om-kalamargumentet-del-1/comment-page-2/#comment-4887
      U7-U8 Judas, fortsättning och några påhopp från Ulf.
      U9 Vi vet så mycket om Universums skapelse att vi ser att Gud=Orsaken.
      U10 Sammanfattning
      U11 Lidandets problem i Regi-perspektiv.

      OK, kul att vi diskuterat så många ämnen- nu till dina funderingar om Lidandets problem i Regi-perspektiv.

      Mvh Joel

      Gilla

  3. U11__ Hej Ulf! Roligt att du är tillbaka på bloggen. Intressanta hypotetiska scenarion du tar upp! Låt oss resonera lite om hur de går ihop med verkligheten eller inte.

    1) Du skrev:
    ” Väldigt mycket lidande beror inte alls på hur vi använder vår fria vilja utan på hur andra använder sin och på massor av andra omständigheter som vi inte har den minsta chans att råda över.”- Ulf Ergander

    ### Det stämmer att den fantastiska gåvan _fri vilja_ leder till att andra också kan göra skador, men det finns möjligheter att försöka påverka – genom politisk aktivism, vara ett gott exempel, forskning, bön, och klokt och försiktigt uppträdande.
    ______________________________________
    2) Du skrev:
    ”Om jag skulle se en film och i förväg visste att den skulle åstadkomma plåga och lidande för skådespelarna skulle jag, av etiska skäl, stoppa filmvisningen.” – Ulf Ergander
    ### Alla filmer kan åstadkomma lidande och plåga på grund av människors fria vilja- det är en risk som varje filmskapare måste ta- och om du måste välja mellan ett visst lidande och att man opererar bort den fria viljan och/eller förpassar de levande skådespelarna till icke-existens och istället gör en film av -och för- robotar som inte kan uppskatta något av fri vilja, så kanske du får ett bättre perspektiv på hur detta kan tillåtas. I det här fallet handlar det om att finnas till, eller inte nånsin få finnas till- vår fria vilja gör ju oss till dem vi är- och gör också att vi har ett verkligt ansvar. Vi är verkligen myndiga i den här verkligheten, Ulf. Du kan varken skylla dina handlingars konsekvenser av fri vilja eller andra människors på Gud.
    ______________________________________
    3) Du skrev:
    ” Jag skulle uppfatta att den bara visades för att tillfredsställa en pervers manusförfattare/regissör, och jag skulle definitivt inte hylla regissören med några halleluja-rop..” – Ulf Ergander

    ### Det är snarare människor som är perversa, inte Gud, och Gud beskrivs som en lidande Gud, som lider med oss och sörjer vårt lidande.
    Filmen tar inte slut med döden i kristet perspektiv, utan Gud kan kompensera för lidande, och göra saker bra igen, när vi har fått utstå lidande i den här världen på grund av olika omständigheter.
    ______________________________________
    4) ##### Det vore absurdt att det komplexa livet och den här Jorden laddad med fantastiska resurser för oss och allt levande i ett fantastiskt ekologiskt nedbrytbart kretslopp skulle ha kommit till av en tanklös process. Allt blir betydligt mer begripligt om man antar att det finns en Gud och att alla andra gudar är skapelser av människors fantasi. Det förklarar också Gudsupplevelser och mängden av goda resonemang som visar på Guds existens, mängden olika konfessioner och deras ständiga förvandling och frånvaron av begripliga vetenskapliga förklaringar i många av de som vi kallar mirakler.

    Mvh Joel

    Gilla

  4. Om er gud är allsmäktig och allvetande behöver han aldrig ”spela upp” tillvaron – han vet ju redan hur var och en kommer att agera och hur allt kommer att sluta. Det ligger nånting väldigt perverst i att guden ändå väljer att utsätta alla dessa människor – och djur – för ett i många fall fasansfullt lidande när det inte ens behövs och inte har något samband med deras gärningar eller fria vilja. Guden hade kunnat skapa en annan värld där de oskyldiga slipper lida. Att skydda dem som lider och lidit orättvist på jorden hade lätt kunnat åstadkommas av en allsmäktig gud – och det hade kostat honom NOLL PROCENT av hans oändliga kraft.

    Med er gud har valt att låta massor av oskyldiga lida – män, kvinnor, barn och andra levande varelser – för hans egens fåfängas skull. Att han bjussar på ersättning i himmelen är en klen tröst. Detta är ingen gud att hylla!

    Hans bästa ursäkt är att han med all sannolikhet inte finns utan är ett mänskligt fantasifoster.

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s